Eerste schooldagen - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Judith Polak - WaarBenJij.nu Eerste schooldagen - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Judith Polak - WaarBenJij.nu

Eerste schooldagen

Blijf op de hoogte en volg Judith

12 Augustus 2015 | Chili, Santiago de Chile

First day of school! Of eigenlijk moet ik zeggen: primer día de clases, om goed te beginnen. Want dat het niveau hier hoog ligt is me erg duidelijk geworden. Het begon maandagochtend al met DE TEST... om te bepalen in welke groep je zou worden ingedeeld. De test was erg pittig, zowel schrijven als praten, maar blijkbaar deed ik het goed genoeg om op niveau A2 ingedeeld te worden. Dit is het niveau waar ik in Nederland ook mee bezig ben, alleen zijn de niveaus hier anders ingedeeld dus heeft mijn groep bijvoorbeeld al alle vormen van verleden tijd geleerd en ik nog niet. Maar dat geeft niet, ik ben blij dat ik in een hogere groep zit waardoor ik veel leer. Helaas heb ik wel les van 11-4 waardoor ik doordeweeks niet veel tijd heb om dingen te bezoeken, maar uiteraard doe ik dat wel! Zo heb ik dinsdag Cerro Santa Lucia beklommen, een heuvel in de stad, een soort mini-versie van de bekende Cerro San Cristobal in Santiago. Dinsdag was het errrruuggg mooi winterweer waardoor het helder was. De helderheid van de lucht hier wordt ook bepaald door de luchtvervuiling, dat hier een groot probleem is (Chili lijkt eigenlijk bijna alleen maar problemen te hebben maar veel wordt er niet aan gedaan). Door de regen van de voorgaande dagen was de vervuiling grotendeels verdwenen en dus was het uitzicht over de stad prachtig! Maandag heb ik een kookcursus gedaan op school waar we 'sopaipillas' hebben gemaakt, dat kleine gefrituurde deegrolletjes zijn, met een salsa van o.a. tomaat, paprika, peper en koriander ('pebre'). Daarbij een 'terremoto', een cocktail van witte wijn, ananasijs, Fernet en siroop. Heerlijk!
Verder chillen we veel thuis, kijken filmpjes en gaat iedereen ook lekker z'n eigen gang. Dat is soms wel even wennen, als je iets wil moet je het zelf ondernemen en mensen meevragen als je wilt. Maar dat is niet erg, zo ben ik dinsdagochtend voor de les een wandeling gaan maken en koffie gedronken, ook wel eens lekker alleen.
Vanavond gaan we met een groep fish and chips eten en daarna naar Mito, een bar waar op woensdag internationale avond is. Ik ben benieuwd!
Besos!

Ps. Dingen die me opvallen aan Chili:
- iedereen knuffelt en kust elkaar op de wang bij ontmoeting en afscheid, ongeacht of ze die persoon kennen, de leeftijd van die persoon en de relatie met die persoon. Gezellig, maar even wennen.
- drinken Nescafé bah bah bah (onderstaande 'cappuccino' was ook niet echt bueno)
- wanneer het regent staan de straten onder met soms wel 50 cm water omdat er geen goedwerkend afvoersysteem is
- centrale verwarming bestaat niet, dus niet alleen in ons huis
- eigenlijk functioneert niets naar behoren haha, maar gelukkig merk ik daar weinig van (geen publieke maar private watervoorziening? Studeren voor 20.000 euro per jaar?? Met een gemiddeld salaris van 600 euro in de maand???)

  • 13 Augustus 2015 - 11:16

    Pauline:

    Hey nicht,

    Leuk joh! Jouw verhalen doen me wel een beetje denken aan mijn ervaringen in Zuid Amerika (en zelfs in Zweden). Geniet er maar van daar ook al is het niet altijd makkelijk en moet je veel eigen initiatief nemen. Als je dat doet en open staat voor anderen, wordt het ongetwijfeld een onvergetelijke ervaring!

    Liefs, Pauline

  • 13 Augustus 2015 - 15:19

    Carla Janssen:

    Hi Judith,

    Leuk dat je zo uitvoerig schrijft en fijn te lezen dat het goed met je gaat! Hoop dat je het spaans snel leert zodat je in contact kunt met de locals.
    Ik blijf je volgen, take care en liefs, Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Judith

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 4913

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 04 Januari 2016

Zuid-Amerika

Landen bezocht: