Long time no write... - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Judith Polak - WaarBenJij.nu Long time no write... - Reisverslag uit Asunción, Paraguay van Judith Polak - WaarBenJij.nu

Long time no write...

Blijf op de hoogte en volg Judith

14 September 2015 | Paraguay, Asunción

In 3 weken geen blog geschreven... Geen bericht is goed bericht, zeg ik altijd maar?! Klonk in mijn oren altijd een beetje slapjes, wie heeft er nou geen tijd om even een korte stukje te schrijven..? Blijkbaar behoor ik nu ook tot die groep die zich er makkelijk van af weet te maken met bovenstaand excuus..

Voor mijn trouwe volgers zal ik deze blog dus weer oppakken. Nog steeds kan ik niet beloven dit vol te houden, maar het is het proberen waard. Ik ben nu namelijk aangekomen in Asunción, Paraguay, waar ik 2 maanden lang vrijwilligerswerk ga doen bij de organisatie Sonrisa. Dit is een organisatie die kinderen met hazenlippen en gespleten gehemeltes opereert en nazorg biedt. De operaties beginnen over twee weken, tot dan zal ik op het kantoor werken. Daar is nu nog niet zoveel te doen, vandaar dat ik deze blog tijdens werktijden schrijf ;). Ik verwacht dus meer tijd te hebben voor mijn blogs, maar you never know!

Voordat ik teveel over Paraguay vertel, eerst nog een (kleine) samenvatting van Santiago! Want wat heb ik het daar leuk gehad, heb me geen moment verveeld. Om het overzicht te behouden en een wat duidelijker beeld te geven: een beschrijving per week.

Week 3
Deze week begon goed met een uitstapje met school naar Pomaire, Isla Negra en Puncta de Tralca. Dit zijn plaatsjes in de omgeving van Santiago. We moesten al vroeg op school verzamelen en uiteraard hadden we het de nacht ervoor weer laat gemaakt, dus dat was even zwaar. Gelukkig hadden we een busreis voor de boeg dus konden we heerlijk slapen (zoals sommigen van jullie weten kan ik niet anders dan slapen wanneer ik in een voertuig zit). Eerst naar Pomaire, een dorpje waar veel met de hand gemaakt wordt, zoals potten, tassen e.d. Ook hebben we hier een 'wereld'beroemd handgemaakt zwijn gezien, omdat ons verteld werd dat we dit móesten zien voordat we Pomaire zouden verlaten. Na slenteren door het dorpje een heerlijke lunch gegeten: pastel de choclo. Dit is een typische Chileens pastei van mais, met vlees, olijven en eieren. Tot nu toe het lekkerste Chileense eten dat ik heb gegeten. Vervolgens op naar Isla Negra, een dorpje aan het strand waar een van de drie huizen van de beroemde dichter Pablo Neruda staat. Vooral het strand bij het huis vond ik erg mooi en heerlijk om even uit de vervuilde lucht van Santiago te zijn. Laatste bestemmin was Puncta de Tralca, een prachtige uitzichtpunt vanaf wilde rotsen bij de zee. Veel foto's genomen en genoten van de frisse zeelucht. Na een empanada (ook Chileens, veel minder lekker) snel naar huis en ons bed in!!

Zondag naar de Mercado Central geweest, die bestaat uit een vismarkt en een gewone groente- en fruitmarkt aan de overkant van de straat. Eindelijk goedkoop en goed groente en fruit! Voor 4 euro vis met friet en salade geluncht!

Deze week was ook de laatste week van Jasmin, een goede vriendin nu hier in Santiago, dus dat moest gevierd worden! Uiteraard met een avondje Mito, zoals elke woensdagavond. Kan wel zeggen dat dit mijn stamkroeg in Santiago is nu. We gaan vaak woensdagavond hier uit en dan in het weekend in Bellavista, een wijk vol met bars en discotheken. Daarnaast een nieuwe wijk ontdekt: Barrio Italia! Heel schattige wijk met gekleurde huisjes en galerijen, leuke lunchtentjes met een Europese sfeer. Heerlijke warme chocolademelk en -ijs geproefd en op de laatste dag van Jasmin lekker geluncht.

Deze week ook eindelijk weer een keer hardgelopen (met spullen van Carolin, een vriendin, want ik heb gekozen voor m'n wandelschoenen in plaats van m'n hardloopschoenen...). Wegens de vervuilde lucht (of mijn verminderde conditie..) ging het iets minder goed dan normaal, maar toch lekker om weer te sporten! Hardlopen in Santiago geeft het gevoel dat ik er echt woon en deelneem aan het leven in de stad!!

Dit weekend zaterdag naar een heel mooi, groot park geweest iets verder weg in Santiago, voor een lekkere picknick. Vroeg naar bed, want de dag erna een prachtige wandeling gemaakt in Cajon del Maipo, de Andes op 2 uur rijden van Santiago. In een t-shirt in de sneeuw gelopen, in de zon midden in de winter, moesten zelfs speciale sneeuwbeschermers dragen! Erg bijzonder! Helaas was het park waar we eigenlijk naar toe wilden gaan gesloten vanwege de grote hoeveelheid sneeuw en ook het pad waar we uiteindelijk op gelopen hebben was op een gegeven moment niet meer bewandelbaar door de sneeuw. Daarom verder gereden naar een waterval en een heerlijke, verse empanada gegeten. Helaas minder gewandeld dan verwacht, maar toch een gave ervaring!

Week 4

Week 4 kan ik ook wel de week van Google noemen. Want Google besloot, wegens goede zoekresultaten op, uiteraard, Google, een promotiefilmpje van mijn Spaans school in Santiago te maken. Een promotiefilmpje van welgeteld 1.5 minuut, waar ze dus een week voor nodig hadden. Maar het goede nieuws is dat 3 vriendinnen en ik apart genomen werden en gevraagd werden of wij op kosten van Google twee dagen in Vina del Mar en Valparaíso voor de camera wilden doorbrengen. Niet alleen zou alles voor ons betaald worden, daarnaast zouden we ook de lessen die we hierdoor zouden missen terug krijgen in de vorm van privélessen. Hieraan twijfelden we uiteraard geen moment.
De rest van de week onder andere een citytour en een klassieke Chileense chueca show gezien, waar ook gefilmd werd. Vooral dit tweede was erg leuk, enorme stukken vlees met wijn en pisco en een grote show met verklede dansers! Woensdag was Kana's laatste dag in Santiago dus zijn we met een grote groep uit eten geweest en hebben we Costanera sky, het hoogste gebouw van Zuid-Amerika, beklommen bij zonsondergang. Prachtig uitzicht over de stad met roze-kleurende bergen. Vanaf hier is pas goed te zien hoe groot Santiago is en in wat voor klein gebied je als toerist eigenlijk komt!

Donderdag en vrijdag dus met een privébusje naar Vina del Mar. Voor de camera moesten we doen alsof we met school onwijs veel vrijwilligerswerk doen (met honden én met kinderen), alsof we onze school allemaal via Google hadden gevonden en uiteraard moesten we zeggen dat we alles heel leuk vonden. Vooral dat laatste was geen probleem, want dat is natuurlijk ook gewoon helemaal waar!
Donderdagavond na een dag filmen met z'n allen uit eten geweest en met een deel van de groep uitgeweest. Ik was alleen nogal moe van de dag (mito..) ervoor, dus ben ik op tijd naar huis gegaan. Hierdoor vrijdag weer energie en na een ontbijtje in ons hostel en koffie van de straat naar de haven van Valparaiso gegaan, waar een enorme vismarkt bezig was. Zelfs zeeleeuwen gespot aan de kust! Na een lunch in de haven door naar een school om met kinderen te spelen en praten en uiteraard een deel van de film hier te schieten. De kindjes waren heel lief en een goede oefening voor m'n spaans, want kinderen praten lekker snel en onduidelijk, haha! Heel leuk om weer met kinderen bezig te zijn, toch wat meer voor mij dan honden. Daarna naar de bekende graffitiwijk in Valparaiso, waar we onverwachts geïnterviewd werden met een camera die wel heel erg dichtbij kwam (niet gedoucht! Make-up van gisteravond!!). In het Engels, zonder voorbereiding, maar ook wel weer erg lachen. Dit duurde tot 's avonds laat, dus geen tijd meer voor eten. Onderweg langs de Mac gegaan om thuis uiteraard het uitgaansleven weer op te pakken! Na lang wikken en wegen vrijdag ook maar naar Mito gegaan, want Mito stelt nooit teleur. ;)
Zaterdag lang uitgeslapen en geluncht bij een leuk tentje bij ons in de straat, driegangenmenu voor weinig geld. Nog even in het park gechilld en 's avonds wederom Mito. We hebben onszelf deze uitgaansmarathon opgelegd omdat het ons laatste weekend samen is (Carolin, Miriam, Laura en ik vertrekken allemaal volgend weekend), maar het viel toch wel even zwaar zaterdag. Uiteraard hield ik het weer niet zo lang vol haha, maar toch naar m'n zin gehad. Door Mito ben ik de Latijns-Amerikaanse muziek gaan waarderen en luister ik nu naar niks anders meer dan reggaeton en dancehall ;). Zondag wederom lang geslapen en geluncht in Barrio Italia.

Week 5

Deze week was erg rustig, omdat ik veel van Santiago al gezien heb en ik daarom niet meer zoveel druk voel om van alles te ondernemen. Maandag naar m'n tweede salsales geweest, nog steeds moeite met een aantal stappen maar wel heel leuk om te doen. Deze keer ook chueca, de nationale Chileense dans, geprobeerd, maar dat is echt onmogelijk haha. Het is een soort versieringsdans waarbij het mannetje de haan en het vrouwtje de kip is, heel apart! Daarna naar een karaokebar geweest, dit is meer mijn ding. Helaas wel de tas van een van ons gestolen, met telefoon, portemonnee en al haar pasjes erin, in de bar! Blijkbaar gebeuren dit soort dingen in Santiago dus ook, ook al voel ik me er altijd heel veilig.
Dinsdag niet zoveel gedaan en gewoon gechilld thuis en geskypet met vrienden. Woensdag was er een pasta en wijnavond op school, waar wij (Vina en Valparaiso-gangers) gratis naar toe mochten. :D Uiteraard hierna naar onze standaard woensdagavondactiviteit: Mito! Waren erg veel mensen van school dit keer, erg leuk dus! De reden dat we altijd naar Mito gaan is trouwens, behalve dat het zo leuk is, ook dat we gratis naar binnen mogen en van 11-12.30 gratis drankjes krijgen als buitenlanders! Mooi meegenomen natuurlijk.
Donderdagavond les gehad tot 2 uur, waardoor er 's middags weinig tijd was. Was weggebracht en een flight bag gekocht (m'n oude was gescheurd op het vliegveld tijdens de heenreis..) en 's avonds ons laatste avondmaal in huis gekookt met m'n huisgenoten en een filmpje gekeken.
Vrijdag graduation day! Na onze lessen in de middagpauze kregen we onze diploma's en persoonlijke speech en moest ook iedereen zelf iets zeggen (in het Spaans!). Wel even een traantje gelaten uiteraard, nooit leuk om afscheid te nemen! Daarna laatste Spaans les in het zonnetje in het park gehad, met ijs! 's Avonds uit eten geweest bij Tiramisu, een heerlijk Italiaans restaurant in Las Condes, een chique wijk met veel kantoren en hoge gebouwen (hier is ook Costanera sky en de mall waar we altijd shoppen) met al m'n vrienden die nog in Santiago zijn. Nu kwam toch wel echt het besef dat we allemaal een andere kant op gaan dit weekend en eigenlijk niemand had daar nog echt zin in...
's Avonds, als afsluiter, raad maar... MITO! We wilden eigenlijk naar Bellavista gaan, maar omdat het 11-09 is (dag dat Pinochet de macht greep in 1973) was het te gevaarlijk om ver weg van huis te gaan. Mito ook deze keer weer geslaagd, al was het half leeg vanwege 11-09 haha.

Zaterdag nog met z'n allen gebruncht in Barrio Italia maar daarna toch echt tijd om de taxi naar het vliegveld te pakken...
Al met al een geweldige tijd gehad in Santiago, had ik nooit van te voren verwacht! Doordat er 24/7 mensen om je heen zijn, op school en thuis, worden vriendschappen heel intens en heb je bijna geen tijd om mensen van thuis te missen. Ik merk nu al een onwijs verschil met Paraguay, omdat ik hier moet werken, Spaans moet praten en geen vrienden om me heen heb. Ga er maar het beste van maken, maar Santiago heb ik in ieder geval al in m'n zak! Nos vemos Santiago!!


  • 15 September 2015 - 08:41

    Carla Klein:

    Hoi Judith.Je hebt wel wat beleeft gaan wij dat fimpje ook zien van google.Veel succes in je werk .Heb je toch nog wel een leuke verjaardag gehad?Liefs Carla Klein

  • 15 September 2015 - 18:08

    Irene:

    Leuk Juud, ik verheug me op week 3 en 5

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Paraguay, Asunción

Judith

Actief sinds 07 Aug. 2015
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 4921

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 04 Januari 2016

Zuid-Amerika

Landen bezocht: